Indiaforeningen - din hjelp gir barna en fremtid

Din hjelp gir barn i India en fremtid!

Skrevet av: Tove Erna Belland, publisert 11.08.2009

Da Tove Erna Belland var 13 år ble hun brevvenner med Santosham i Kerala, India. Santosham var foreldreløs, og vokste opp på et av Strømmestiftelsens barnehjem i Kerala i India. I 1996 oppsøkte Tove Erna henne, og de møttes for første gang. Santosham var da gift med Pastor Sunny og hadde tre små barn.

Den yngste sønnen var da kun 3 uker gammel. Tove Erna ble gudmor og valgte navnet David, fordi han var så liten, men allikevel så sterk. Nå er David Belland Sunny 14 år… Det var et rørende og sterkt møte. Familien bodde svært dårlig og hadde ikke eget hus. Det var vanskelig å se hvor fattige de var, og hvordan de levde.

Santosham og Sunny hadde en drøm om å hjelpe vanskeligstilte barn. Da Tove Erna kom hjem til Norge var det i begynnelsen noen få venner som samlet inn penger til familien. Senere ble det flere givere, og ekteparet Sunny leide et hus og startet et barnehjem for noen få barn. Indiaforeningen var opprettet. Barnehjem er et kristent barnehjem som ble etablert i 1996. I 2005 kjøpte Indiaforeningen sitt eget hus. Barnehjemmet blir kontrollert av helsemyndighetene hver tredje måned, og er nå utnevnt som det best drevne barnehjemmet i området. Dette har resultert i at mange vanskeligstilte og fattige familier som ikke som kan ta seg av barna sine selv, ønsker en plass på Beracah Barnehjem. Årsaken til at barna ikke kan bo hjemme hos foreldrene er ekstrem fattigdom, psykisk sykdom eller alkoholisme hos foreldrene. Det har de siste årene blitt søkt inn flere barn, enn vi har kapasitet til å hjelpe.

Det bor nå mellom 40 og 50 barn på barnehjemmet og vi har over 120 faddere/faste givere.  I 2005 kjøpte Indiaforeningen et permanent hus i Calicut/Kozhikode. Barnehjemmet blir kontrollert av helsemyndighetene hver tredje måned, og helsearbeidere omtaler barnehjemmet som det best drevne barnehjemmet i området. Dette har resultert i at mange vanskeligstilte, familier som ikke som kan ta seg av barna sine selv, ønsker plass for barna på Beracah Barnehjem. Årsaken til at de ikke kan bo hjemme hos foreldrene er ekstrem fattigdom, psykisk sykdom eller alkoholisme hos foreldrene. Dette medfører ofte at barn blir gatebarn, dersom de ikke får hjelp.

Årsaken til at jenter prioriteres er at mange i India tradisjonelt sett har en holdning om at jenter er mindre verdt enn gutter. Vi satser på utdanning for jenter, for å gi dem en mulighet til en bedre fremtid. For å få dette til sender Indiaforeningen på vegne av dere faddere kvartalsvise beløp som dekker:

• Mat, klær, omsorg og helsehjelp inkludert vaksiner og medisiner
  • Skolegang, skolebøker og hjelp til lekser
  • Daglig drift og videreutvikling av barnehjemmet

Det er  jevnlige besøk fra Norge på barnehjemmet, hvor styrets målsettinger følges opp og styrker samarbeidet mellom styret i Norge og styret i India.

Indiaforeningens Kontonummer: 0539 33 85865 Facebook: Indiaforeningen