Informasjon fra Indiaforeningen 2018

Skrevet av: Indiaforeningen, publisert 28.09.2018

Høsten er kommet og det er tid for stearinlys og høstkos. Vi er heldige som bor i dette vakre landet som byr på årstider uten mer ekstremvær enn vi kan takle, og som har et velfungerende velferdssystem, samt både ytringsfrihet og religionsfrihet. Det er virkelig ikke en selvfølge. Som vi skrev i brevet i juni har det vært en vanskelig tid for de på barnehjemmet. Den kristne motstanden fortsetter og Pastor Sunny og de som driver barnehjemmet mener at det fremdeles ikke er trygt nok å bo på barnehjemmet. Planen var som vi skrev i juni, å flytte inn i leide lokaler. Sunny har gjort en stor jobb med å finne et alternativt sted å bo for barna. Det nye stedet oppfylte dessverre ikke departementets strenge krav, og de krevde at huset måtte påkostes mer enn det styret kunne forsvare. Styret i Norge i samarbeid med styret i India, besluttet at vi ikke kunne gå for dette alternativet.

Barna som bodde på barnehjemmet tidligere, har vært hjemme i sommerferien, og bor fremdeles hos sine familier. Ei jente har flyttet inn på et «hostel». Vi vet at dette er vanskelig for noen av barna, og også for de som driver barnehjemmet. Noen av omsorgspersonene/familiene er ikke i stand til å ivareta barnas behov, og fattigdom og dårlig økonomi gjør det ekstra utfordrende.

Indiaforeningen støtter derfor fremdeles barna med skoleutstyr og penger til mat og annet. Sunny og Santhosham har jevnlig kontakt med barna, enten på telefon eller på besøk. Noen av barna, de som ikke bor så langt unna, besøker også dem jevnlig. Vi har også mottatt bilder og brev fra noen av barna.

Det har det vært en omfattende flomkatastrofe i området der vi har vårt virke. Veldig mange har blitt hjemløse, og behovet for hus, mat, klær og medisiner er større enn noen gang. Barna som Indiaforeningen støtter har det så langt vi vet, etter omstendigheten bra og får fortløpende oppfølging og hjelp. Det er likevel mange spørsmål vi ikke kan svare på. Styret har besluttet av det er nødvendig at leder Tove Erna Belland, reiser til India i oktober, for å undersøke og planlegge videre. Behovet for hjelp er ekstra stort nå etter flommen. Styret i Norge har behov for å forsikre seg om at barna har det bra, om at driften er god, eller om det er behov for endringer og/eller justeringer.

Vi forstår at dette er vanskelig også for alle våre faddere. Vi ber dere om fortsatt å ha tillit til oss, og fortsette å støtte barna. De trenger det nå mer enn noen gang. Det blir vår oppgave å se til at pengene vi samler inn og sender ned blir brukt på en god måte. For Sunny og Santhosham og deres to voksne barn er det deres høyeste ønske å få hjelpe de fattige jentene til en bedre fremtid. Vi er mektig imponert over arbeidet de utfører og at de har stått på i så mange år! Igjen, vi håper dere har tålmodighet og tillit til oss - og dem, og at dere står sammen med oss i Indiaforeningen.

Vi kommer tilbake med mer utfyllende informasjon så snart leder er tilbake fra India.Dersom du ønsker mer utfyllende informasjon anbefales denne artikkelen fra Stavanger Aftenblad datert 28.07.2018:

Tusen takk til alle for støtten og omsorgen dere allerede har gitt oss. Det er uvurderlig!

For styret i Indiaforeningen

-Tove Erna Belland -